Boj o písmena
Nastříhej z kladívkové čtvrtky 30 obdélníků
velkých jako původní kartonový lístek od vlaku (může být
i větší, maximálně do rozměru hrací karty) a na každý
napiš fixem jedno velké tiskací písmeno: A B C Č D E F G H
CH I J K L M N O P Q R Ř S Š T U V W X Y Z Ž. Získáš tak
pomůcku k jedné z nejlepších společenských her, jaké
můžeš s klubem hrát. Lístky s písmenky důkladně
rozmíchej a rozesaď spoluhráče před sebe do řady tak, aby
všichni měli na tebe dobrý výhled a vzájemně si
nepřekáželi. Potom obrať první lísteček z balíčku
písmen k hráčům a současně řekni např.:
"Ostrov!".
Předpokládejme, že prvním písmenem bylo K. Hráč,
který ze všech nejdříve vykřikne jméno ostrova
začínající hláskou K, získá tuto kartičku do úschovy
jako trofej. Ostrovů od K je víc než dost, ale ne každý si
hned vzpomene na Krétu, Kypr nebo Kanárské ostraovy. Stačí,
aby někdo vyslovil začáteční hlásky o dvě tři desetiny
sekundy dřív než soupeři a už je tvé ucho schopno přesně
rozeznat, kdo zvítězil.
První kartička putuje k nejpohotovějšímu hráči a
ty už máš v duchu připraven další úkol. Současně s
novým písmenem uslyší hráči: "Pták!"
Proboha - honem - prája od
eš!...švehlík...švitorka...honí se člověku hlavou samé
nesmysly, jenom na skutečné jméno ne a ne přijít. Je vůbec
nějaký pták od š? To se ví, že je, a ne jeden!
"Špaček!" ozve se konečně vítězný
pokřik. A ostatní hráči se hlasitě diví: Jak to, že jsem
si nevzpomněl na špačka...
S každým nově obráceným písmenem dáš úkol z
jiné oblasti lidského vědění. Po zeměpisném a
ornitologickém pojmu přijdou na řadu třeba souhvězdí,
nerosty, květiny, stromy, slavní spisovatelé, značky aut,
jména, herci. Není to však podmínkou, můžeš zůstat u
zeměpisu nebo botaniky a zaměřit se na ten obor, v němž se
zvlášť dobře vyznáte.
Někdy si nemůže nikdo za živý svět vzpomenout -
necháš kartičku obrácenou písmenem k hráčům asi minutu a
pak ji prostě zasuneš na konec balíčku. Jindy třeba několik
hráčů vykřikne odpověď současně a při nejlepší vůli
se nedá rozlišit, kdo z nich byl rychlejší. V takovém
případě nedostane kartičku žádný z nich.
V otáčení písmen pokračuješ tak dlouho, až je
celý balíček mezi hráči. Spočítáte, kdo má kolik
trofejí, a v příští hře předáš balíček tomu
nejlepšímu. Teď bude on dávat úkoly a ty se můžeš těšit
z napínavé hry jako aktivní hráč.