Boj o písmena

     Nastříhej z kladívkové čtvrtky 30 obdélníků velkých jako původní kartonový lístek od vlaku (může být i větší, maximálně do rozměru hrací karty) a na každý napiš fixem jedno velké tiskací písmeno: A B C Č D E F G H CH I J K L M N O P Q R Ř S Š T U V W X Y Z Ž. Získáš tak pomůcku k jedné z nejlepších společenských her, jaké můžeš s klubem hrát. Lístky s písmenky důkladně rozmíchej a rozesaď spoluhráče před sebe do řady tak, aby všichni měli na tebe dobrý výhled a vzájemně si nepřekáželi. Potom obrať první lísteček z balíčku písmen k hráčům a současně řekni např.: "Ostrov!".
     Předpokládejme, že prvním písmenem bylo K. Hráč, který ze všech nejdříve vykřikne jméno ostrova začínající hláskou K, získá tuto kartičku do úschovy jako trofej. Ostrovů od K je víc než dost, ale ne každý si hned vzpomene na Krétu, Kypr nebo Kanárské ostraovy. Stačí, aby někdo vyslovil začáteční hlásky o dvě tři desetiny sekundy dřív než soupeři a už je tvé ucho schopno přesně rozeznat, kdo zvítězil.
     První kartička putuje k nejpohotovějšímu hráči a ty už máš v duchu připraven další úkol. Současně s novým písmenem uslyší hráči: "Pták!"
     Proboha - honem - prája od eš!...švehlík...švitorka...honí se člověku hlavou samé nesmysly, jenom na skutečné jméno ne a ne přijít. Je vůbec nějaký pták od š? To se ví, že je, a ne jeden!
     "Špaček!" ozve se konečně vítězný pokřik. A ostatní hráči se hlasitě diví: Jak to, že jsem si nevzpomněl na špačka...
     S každým nově obráceným písmenem dáš úkol z jiné oblasti lidského vědění. Po zeměpisném a ornitologickém pojmu přijdou na řadu třeba souhvězdí, nerosty, květiny, stromy, slavní spisovatelé, značky aut, jména, herci. Není to však podmínkou, můžeš zůstat u zeměpisu nebo botaniky a zaměřit se na ten obor, v němž se zvlášť dobře vyznáte.
     Někdy si nemůže nikdo za živý svět vzpomenout - necháš kartičku obrácenou písmenem k hráčům asi minutu a pak ji prostě zasuneš na konec balíčku. Jindy třeba několik hráčů vykřikne odpověď současně a při nejlepší vůli se nedá rozlišit, kdo z nich byl rychlejší. V takovém případě nedostane kartičku žádný z nich.
     V otáčení písmen pokračuješ tak dlouho, až je celý balíček mezi hráči. Spočítáte, kdo má kolik trofejí, a v příští hře předáš balíček tomu nejlepšímu. Teď bude on dávat úkoly a ty se můžeš těšit z napínavé hry jako aktivní hráč.


Zpět